Tazkirah
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya).
JAM
Message Box


Tazkirah
Bilangan Pengunjung
Bermula 10 Oktober 2007


Tetamu Sedang Online
hit counter
Al-Emanul Yaman wal Hikmatu Yamaniah
Saturday, July 28, 2007
PENGENALAN

Nama Rasmi:

Republik Yaman

Ibu Negara:
Sana’a - dengan kepadatan penduduk 900,000 orang dan 2,300m ketinggian dari paras laut.

Bandar-bandar Utama:
Hudaidah, Hadhramaut, Aden, Mukalla, Ta’iz, Ibb, Sa’adah, Maarib dan Sai’un.


Bahasa Rasmi:
Bahasa Arab. Bahasa Inggeris juga digunakan sebagai bahasa kedua terutama dalam urusan perniagaan.

Agama Rasmi:
Islam - Ahli Sunnah wa Jama’ah, terdapat juga Syi’ah Zaidiah terutama di kawasan Sana’a dan mempunyai empat mazhab yang masyhur.

Bilangan Penduduk:
16 juta orang dan pertambahan penduduk 3.34 %

Kerajaan dan Pentadbiran:
Berbentuk republik dan diketuai oleh Presiden Ali Abdullah Salleh serta dibantu oleh parlimen yang diketuai oleh Ketua Menteri . Yaman terdiri daripada 17 wilayah, setiap wilayah dibahagikan kepada beberapa daerah dan setiap daerah mempunyai beberapa zon. Wilayah- wilayah tersebut adalah Sana’a, Aden, Taiz, Hudaidah, Hadhramaut, Saadah, Jouf, Ma’rib, Mahra, Shabwah, Abyan, Baidha’, Zamar, Ibb, Lahaj, Mahwit dan Hajjah.

Mata Wang:
Riyal Yaman, nilai pertukaran RY 199. 5 = USD 1.00 pada Julai 2007 ( tertakhluk pada perubahan semasa).

Kedudukan Geografi:
Republik Yaman terletak di pinggir Barat –Daya Semenanjung Tanah Arab (Barat Daya Benua Asia ). Ianya berkedudukan di antara garis lintang 12 U – 20 U dan garis bujur 41 T – 54 T. Ianya juga bersempadan dengan Saudi Arabia di sebelah utara Laut Arab dan Teluk Aden di selatan, Kerajaan Oman di sebelah timur dan Laut Merah di sebelah barat.
Bentuk muka buminya terbahagi kepada lima bahagian: pergunungan, dataran tinggi, dataran pantai, gurun padang pasir dan kepulauan.

Masa:
Republik Yaman terletak di garis GMT +3 iaitu tiga jam lebih awal daripada Greenwich.

Keluasan:
555,000 km

Ketinggian:
Mencapai 3,700 m atau lebih 12,000 kaki dari paras laut

Cuaca:
Yaman dikategorikan dalam negara tiga musim ( panas, luruh dan sejuk). Kepelbagaian cuaca di Yaman lebih dipengaruhi oleh bentuk muka bumi dan paras ketinggian wilayah-wilayahnya.
Dalam musim sejuk, suhu dikawasan pengunugan mencatat -14 C hingga –15 C manakala kawasan persisiran pantai dan tanah rendah bersuhu sederhana sepanjang musim sejuk.
Pada musim panas suhu di kawasan pengunungan mencatat 19 C hingga 22 C.Manakala di kawasan persisiran pantai dan tanah rendah menjadi panas dan lembab mencapai 42 C hingga 45 C.
Musim luruh pula semua kawasan menerima hujan .

Peraturan Masuk:
Visa masuk ke Yaman boleh didapati dengan mudah daripada Konsul Yaman di negara tempat anda menetap dengan bayaran tertentu. Di negara yang tidak terdapat kedutaan Yaman, pelawat boleh mendapatkan visa transit untuk 96 hari –dengan kemungkinan di perbaharui- di pintu masuk.
Tempoh maksimum menetap adalah satu bulan. Bayaran visa bergantung kepada jenis visa dan kewarganegaraan.

Pintu Masuk:
Republik Yaman boleh dimasuki melalui lapangan terbang antarabangsa di Sana’a, Aden, Hudaidah, Rayan dan Taiz. Manakala pelabuhan pula melalui Hudaidah, Mokha- Laut Merah, Aden- Teluk Aden, Mukalla dan Nashtun- Laut Arab.



SEJARAH

Yaman juga dikenali dalam beberapa buah buku sejarah dengan beberapa nama. Ada juga buku geografi yang lama bertajuk ( Arab Felix ) di dalam lagenda lama Yaman juga dikenali sebagai negara selatan, Raja Saba’, Raja Selatan dan Raja Timna. Ada sesetengah pendapat perkataan Yaman diambil daripada seorang pemerintah seperti Aiman bin Yaarup bin Qahtan lagenda arab kuno. Ramai orang-orang arab mengatakan perkataan Yaman diambil dari perkataan Yamn ( rahmat, berkat dan makmur ) bersamaan dengan nama ( Arab Felix ) dan sesetengah pendapat mengklasifikasikan Yaman diambil dari “yumna” ( arab dari kanan Ka’abah ). Orang-orang dari timur mereka mengatakan ianya arah kehadapan yang kanan kepada arah yang betul. Sebabnya arah kanan merupakan satu simbol atau lambang kepada kejayaan dan keberuntungan. Sesetengah orang arab sendiri termasuk orang-orang Yaman beranggapan perkataan ‘al- Sham’ ialah utara dan ‘al- Yaman’ ialah selatan dan hari ini kita dapati Yaman dikenali sebagai Republik Yaman.

TEMPAT- TEMPAT MENARIK

SANA’A LAMA
Merupakan satu-satunya kota lama dan menjadi penempatan manusia yang dijumpai oleh Sam anak kepada nabi Nuh ‘Alaihis Salam. Sam telah datang ke Yaman dari utara untuk meninjau tempat-tempat untuk dibuat penempatan dan beliau juga telah memilih tempat mengikut halatuju mengikut seekor burung. Sehingga sekarang masih segar dengan gelaran Bandar Sam, semenjak 1984m UNESCO mengishtiharkan sebagai “ Warisan Manusia di Dunia” . Meninjau ke Kota Lama ada pelbagai aneka jualan, melawat ke Muzium Kebangsaan dan ianya merupakan suatu yang unik serta seni bina yang menakjubkan . Kota Sana’a Lama juga merupakan muzium yang hidup dengan kecantikan bandar ini meberi ilham kepada para penulis, penyair (penyajak), arkitek dan para pelancong.





WADI DHAHR
Masyarakat Sana’a menghabiskan masa lapang mereka di hujung minggu dengan menziarahi kawasan istana lama Imam ( pemerintahan Syiah) dan juga kebun buah- buahan. Ianya terletak kira- kira 12km dari bandar Sana’a. Pelancong juga berpeluang menziarahi kawasan dataran tinggi itu untuk menyaksikan tarian tradisional, istana dan bersiar-siar di sekitar kampung wadi tersebut.




Masjid Al- Janad:
Masjid ini terletak kira- kira 6 km dari utara Ta’iz,dan telah dibina semasa zaman baginda Nabi Muhammad S.A.W. oleh sahabatnya Mu’az bin Jabal . Masjid ini dan ‘Masjid Besar’yang terletak di Sana’a merupakan masjid tertua di Yaman yang dibina oleh para sahabat.

Shibam:
Terkenal dengan bangunan lama pencakar langit . Shibam juga dijumpai pada kurun ke-3, ianya merupakan ibu negeri bagi kerajaan kuno di Hadhramaut selepas jatuhnya bandar Syabwah dan merupakan sebuah bandar yang tiada bandingannya ianya diperbuat daripada tanah liat dan sangat mengagumkan dengan ukiran corak tingkap dan pintu yang diperbuat dari kayu. Kita dapat menggambarkan keunikkan bandar tersebut ketika mana matahari terbit dan terbenam. Para pelancung juga dialu-alukan dan digalakkan untuk bersama menikmati keindahan semulajadi.

Tarim:
Merupakan tempat menarik yang terletak di tengah-tengah Hadhramaut semenjak sepuluh abad yang lalu, ianya terdapat sebuah bandar yang unik dengan terdapat banyak masjid dan istana. Pelancong dialu-alukan menziarahi untuk melihat sendiri keistimewaa bandar tersebut. Kawasan ini juga ramai melahirkan ulama’- ulama’ yang terkenal pada zaman dahulu dan ulama’-ulama’ inilah yang menyampaikan Islam ke Malaysia melalui perdagangan. Di sini juga terdapat perpustakaan Ahqaf yang merupakan kesan peninggalan lama ulama’ terdahulu.

Mukalla:
Merupakan ibu kota Gabenor Hadhramaut suatu masa dahulu dan merupakan pusat perdagangan dan pelabuhan yang terletak di persisiran pantai Laut Hindi. Di sini kita dapati kesenian lama dengan pelbagai ukiran tingkap dan pintu. Tempat-tempat menarik di sepanjang pantai yang penuh ketenangan dan jauh dari kesibukan kota utama.

Aden:
Merupakan sebuah kota penempatan semenjak berzaman lagi. Lagenda mengatakan Cain dan Abel orang yang menjumpai Aden. Ianya juga menjadikan pelabuhan semulajadi dan menjadi sumber ekonomi untuk jangkamasa depan Yaman sendiri. Pelancong juga dialu-alukan untuk melawat tadahan air zaman lampau yang menganggumkan digelar takungan, istana sultan, masjid al-‘Idrus, rumah dari rimbaud dan kincir angin. Tak lupa juga persisiran pantai Mohur dan juga pusat membeli-belah. Aktiviti bagi memeriahkan pelancongan anda dengan melawat At-Taweela iaitu tempat pengumpulan sejarah. Mengikut ahli sejarah lembah ini adalah yang pertamanya di abad masihi sepanjang pemerintahan Himyari juga memiliki dua puluh juta gelen air terletak di kawasan tengah kampung Taweela.




Maarib:
Merupakan sebuah bandar yang terletak di permulaan padang pasir Rub al-Kali dan suatu masa dahulu merupakan pusat perintahan Saba’ yang di perintah oleh Ratu Balqis yang masih lagi terdapat kesan peninggalan sehingga kini seperti istana, tempat penyembahan, empangan Maarib dan sebagainya. Saba’ adalah ejaan Hebrew ( bangsa arab dan Yahudi) di Palestin dahulu kala. Di sinilah terletak gunung berapi yang tidak aktif yang berumur kira-kira 3000 tahun masihi dan di sini juga terdapat telaga-telaga minyak yang mana menjadi sumber pendapatan Yaman hari ini.




Suqatrah:
Ianya merupakan sebuah pulau yang terdapat di Yaman dan terletak di tenggara teluk Aden. Oleh kerana ianya sebuah pulau yang terletak di tengah-tengah laluan laut Asia dan Afrika ia terdedah kepada penjajahan. Penjajahan Portugis terhadap pulau ini pada tahun 1505m sehingga 1511m kerana tidak membuahkan sebarang hasil kemudian penguasaan British pada kurun ke sembilan belas sebelum penguasaan British terhadap Aden. Bahasa utama dalam pertuturan ialah bahasa tempatan iaitu bahasa kuno yang mempunyai asal-usul daripada pemerintahan Balqis manakala bahasa kedua pula bahasa Arab dan didapati juga bahasa Inggeris walaupun jarang didapati. Pulau ini juga merupakan tempat persinggahan yang penting bagi pengguna laluan ini pada suatu masa dahulu termasuklah pengguna daripada Tanah Melayu.-al-iman

‘Al-Emanul Yaman wal Hikmatu Yamaniah’
posted by ibnuruhuddin @ 3:10 PM  
1 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me




:: Nama::
ibnuruhuddin
:: Pengajian Sekarang::
Universiti Yamaniah, Sana'a, Yaman
:: Alamat Malaysia ::
Melaka, Malaysia
Previous Post
Archives
Links
Powered by
Permaya Online

BLOGGER
BOIKOT ISRAEL
© 2006 ibnuruhuddin .Template by .::ibnuruhuddin::.